Naplo Japanrol

A Fuji arnyekaban

A Fuji arnyekaban

Kabala mania

2018. augusztus 27. - Vadrozsa

Nem tavolodunk el az elozo temaktol, es most a japan kulturanak egy masik kulonos szegmensebe, a kabalak vilagaba nyujtok bepillantast.

Azert furcsa ezzel szembesulni, mert egy fejlett orszagrol beszelunk, ahol a Shinkanzenek 300 km/h-val szaguldanak, a boltok bejaratanal robotok koszontenek, a kulturalis hagyomanyokat szigoruan megorzik, az udvariassagi formaknak pedig olyan szeles es bonyolult a rendszere, hogy egy elet is keves lenne megfejteni, megtanulni.
Es akkor itt vannak ezek az infantilis figurak, amelyek szembe jonnek veled az utcan, a boltban, a reklamokban, unnepsegeken. Raadasul olyan merteku imadat es rajongas veszi oket korul, ami szamomra erthetetlen, de bevallom, ugyanakkor mosolyt csalnak az arcomra.

A kabalat az egesz vilagon olyan targynak tartjak, amely szerencset hoz tulajdonosanak. Nyugaton, a szemelyes kis kabalakon kivul, altalaban sportcsapatok, markak, iskolak kabalaival talalkozunk. Japanban ezt is tulzasba vittek, itt szinte mindennek van kabalaja: varosoknak, keruleteknek,  parkoknak, tv-csatornaknak, tortenelmi helyszineknek, sportcsapatoknak, vallalatoknak, onkormanyzatoknak, nagyobb esemenyeknek, kereskedelmi egysegeknek, hiresebb termekeknek….es meg folytathatnam a sort. Raadasul mindnek van egy sajat tortenete, a legtobb nagyon aranyos, de elofordulnak felelmetesek, es egeszen furcsak is.

Talan valamikor a ’80-as evekben kezdodott az egesz, amikor Japan nagymerteku videkfejlesztesbe fogott. A turizmus nagyban epit a helyi termekekre is, mivel a japanok kepesek csak azert elutazni valahova, hogy kiprobaljanak valami helyi kulonlegesseget. Igy osszekotottek ezeket a specifikus termekeket az adott varossal, megyevel es kabalafigurat alkottak hozza, amivel aztan promotaljak magukat.

Japanul a kabala neve masukotto kyarakutā (az angol “character mascot” szavakbol), a helyi kabalak pedig a gotōchi-kyara gyujtoneven ismertek.
A Yuru-Kyara elnevezest, Jun Miura, manga illusztrator hasznalta eloszor 2002-ben, es laza, konnyed karaktert jelent. Azota ez lett az altalanosan elfogadott es hasznalt kifejezes a koznyelvben.
O volt az aki meghatarozta a kabalak legfontosabb ismerveit, celjait is:

Mivel a figura fo celja a reklam, legyen igazi lokalpatriota, kozvetitse az adott regio, termek vagy esemeny szeretetet, valamint tartalmazzon olyan motivumokat, amelyek a helyi kulturat, tortenelmet kepviselik.
Mozgasa es viselkedese legyen egyedi, esetlen, esetleg instabil.
Kinezetre legyen eredeti, egyszeru, laza, aranyos, szeretheto.

Igy lett Chiba-kun, Chiba megye kabalaja, mert a megye formaja hasonlit egy kutyara. Obuse varos hires a gesztenyejerol, igy az o kabalaja egy orias gesztenye figura: Obuse Kuri-chan, Takko varosa pedig a fokhagymarol, ott a Takko-oji nevu kabala egy hatalmas fokhagyma. Hiroshima egyik legfontosabb termeke az osztriga, az o kabalajuk Bunkakki, a rozsaszin es kek  szinekben pompazo osztriga fejen egy japan juhar levellel (momiji), ami szinten jellemzo a videkre.
Az, hogy legyen esetlen vagy kulonleges a jarasa, nem nehez kovetelmeny, mert ezek olyan figurak amiket egy ember kelt eletre, belebujik a jelmezbe, amihez altalaban egy hatalmas fej es kis kezek tartoznak, igy a mozgasa eleve nehezkes, esetlen vagy ingatag lesz.
Az hogy szeretheto-e, mar a bemutatkozas utan eldol, de tobbnyire odavannak ertuk kicsik-nagyok. Tehat, ha valami aranyos, cuki es bena is egyben akkor barmit el lehet adni vele, es termeszetesen a figura legyartott masai is oriasi nepszerusegnek orvendenek, 2012-ben kozel 16 milliard dollarert adtak el beloluk.

A kabalakat nem mindig profi dizajnerek tervezik es kivitelezik, ezert aztan akadnak szep szammal olyanok is amelyek nem lettek tul nepszeruek, vagy egyenesen negativ kritikaval illetek oket. Ilyen peldaul Nara varos Sento-kun kabalaja, akit a varos epitesenek 1300. evfordulojara keszitett a narai onkormanyzat 2010-ben. Naraban regi hagyomany, hogy vedelmezo isteneket valasztanak (Nio, Sitenno), ezert folytattak a hagyomanyt Sento-kunnal, a szeretetre melto kisfiuval, akinek szarvas agancsai vannak. A karaktert a Tokioi Egyetem egyik szobrasza es professzora, Jabuuchi Satoshi tervezte, de a media, es sok vallasi csoport is kifejezte nemtetszeset a kabala irant.

Nehanyuk viszont annyira sikeres lett, hogy bevetelevel felviragoztatta az adott kornyeket. 2007-ben jelent meg Hikonyan, a cuki cica szamuraj sisakban, es elszabadult az orulet. Azt mondjak, neki koszonheto a yuru-kyarak viragzasa. Hikonyant a Hikone kastely epitesenek 400. evfordulojara terveztek, neveben a "Hiko" Hikone varosra utal, a "nyan" pedig a macskak hangja Japanban. A karakter egy legendan alapul, miszerint egy feher macska mentette meg Naotaka Ii-t, Hikone harmadik daimjojat egy villamcsapastol, azzal, hogy behivta egy templomba. Hikonyan sisakja is az Ii csalad sisakjara hasonlit, ezzel is utalva a varos tortenelmere.
A turizmusbol szarmazo bevetel a kovetkezo evben 17.4 milliard yen lett, es csak a Hikonyas cuccokbol 1.7 milliard yenes bevetel szarmazott.
Masik nepszeru kabala Kumamon (Kuma=medve), a Kumamoto megyet kepviselo fekete medve. 2010. marcius 12-en mutattak be eloszor, azzal a cellal, hogy nepszerusitse a Kyushu Shinkansen vonalat. 2011-ben, 280 ezer szavazattal megnyerte a Yuru-kyara Grand Prix-et, es sikeret kovetoen a 2012-es ev elso feleben 11,8 milliard yent keresett.
Funassyi (Funasshī), a Chiba megyeben levo Funabashi varos nem hivatalos kabalaja rengeteg dijat es elismerest nyert, animet forgattak rola, koncertet adott, szoval igazi sztar eletet el.
Sanomaru, Sano varos (Tochigi Prefektura) hivatalos kabalaja, 2013-ban nyert a Yuru Kyara Grandprix versenyen.

A hires kabalaknak internetes profiljuk van, ahol le van irva a jellemuk, az, hogy mit szeretnek, kik a barataik, kivel es hol elnek...stb., a Twitter oldalukra posztoljak merre jartak, mit csinaltak…szoval igazi hiressegek.
2008 ota evente tartanak Yuru-kyara fesztivalt, 2010 ota pedig versenyt (Yuru-kyara Grand Prix), ahol szavazni lehet a kedvencekre.
Az online nyilvantartasi katalogusban (Gotōchi kyara katarogu), 2014 oktobereben 3000 regisztralt kabala szerepelt.
Ime nehany kabala kepe, jobb oldalon a nevuk es nehanyuk tortenete:

Japanban jarva-kelve konnyen ossze lehet futni valamelyik kabalaval, fesztivalokon, megnyitokon, valamilyen uzleti reklam eloadason...stb.
Yokohamaban evente tartanak Pikachu, Pokemon es Eevee fesztivalt, amikor a fent emlitett szereplok felvonulnak a kozonseg elott, tancolnak, ugralnak, hajokaznak.
Amikor olvastam a programrol nem akartam hinni a szememnek, mi az, hogy integetnek a hajorol, meg Pokemon szinkronicitas, tanc es vizes show….szoval nem ertettem, es elhataroztam utana jarok. Persze a honlapra keves angol szoveget irtak, igy nem volt egyertelmu mikor mit es hol tartanak. Vegigjartam a 4 helyszint, este kesoig ott voltam es hoztam nektek is egy adag kepet es videot. Tenyleg felvonultak a Pikachu kabalak, aztan hajokra szalltak es tettek ket kort, delutan tancolt egy csapat Eevee figura a Red Brick House-nal, majd este kovetkezett a vizes eloadas.
Nem lehetett kozel ferkozni hozzajuk, mindenhol szigoru biztonsagi orok vedtek oket, es tereltek a nepet a hangosbemondoikon.
Az ujjongo tomeget nem kell leirnom, latszik a kepeken. Kicsik-nagyok egyarant odavannak ezekert a figurakert, szolongatjak oket, integetnek nekik..
Probalom megerteni ezt az egesz “minden ami cuki imadjuk” kultuszt, de nehezen megy. Hogy lehet ennyire gyermeteg egy egesz nemzet?

Emlitettem korabban a “kawaii” kifejezest, ez mindenre vonatkozik ami aranyos, edes, elbuvolo, cuki, imadnivalo, bajos, esetlen, gyermeki….akar szemelyrol, akar kitalalt karakterrol beszelunk.
A vilagszerte nepszeru Barbie itt peldaul felnottes kinezete miatt, nem lett sikeres. Helyette Licca Kayama baba futott be, akit egy 11 eves kislanyrol mintaztak.
A 80-as evek popenekesnoje, Seiko Matsuda aranyos divatstilusat es viselkedeset, fiatal lanyok ezrei utanoztak es az aranyos aruk piacat hirtelen a 15-18 eves lanyok igenyei iranyitottak.
A Lolita divat is ennek a cuki iranyzatnak koszonheto, sot akadnak olyan ferfi eloadomuveszek, akik ugy dontottek, hogy megismerik a kawaii-erzest: leborotvaljak a labukat, parokat, muszempillat es sminket tesznek fel, cuki noi ruhat oltenek es maris kesz az atalakulas.
A nok egy lepessel tovabb mennek, mivel a nagy szemek az artatlansag es gyermeki arc velejaroi, az illuzio megteremtesehez nagy kontaktlencseket, muszempillakat, szemnagyobbito sminket hasznalnak, de vannak akik a szemhejmutetet es bevallaljak, amitol picit nagyobb lesz a szemuk.

Ha olvastatok az elozo ket bejegyzest is a temaban, akkor mar valoszinu rajottetek, hogy ez a jelenseg sokkal komolyabb egy mulo hobortnal. Ez egy olyan szubkultura, amely az evek soran egyre csak erosodott es most mar Japan modern kulturajanak fontos reszet alkotja, kis tulzassal azt is mondhatnam, hogy vedjegyeve valt, mert mindent athat es mindenhol ott van.

Japan hatasara a Kawaii koncepcio valamifele globalis jelensegge valt es az orszag cukisagai mar az egesz vilagot meghoditottak. Pokemon, Doraemon, Hello Kitty, Pikachu, Sailor Moon vagy Hamtaro figuraja, a manga irodalom, az animek es szamitogepes jatekok sulyos yen-milliokat csengetnek az allamkasszaba.

A ket legujabb kabala figuraval bucsuzom, amelyek mar az elso napon vilaghiruve valtak.
Julius 22-en bemutattak a 2020-as tokioi olimpia es paralimpia hivatalos kabalafigurait.

Egyikuk Miraitova, kek-feher kockas, hegyes fulu figura, neveben a “mirai” a jovot a “tova” pedig az orokkevalosagot jelenti. Nagyon atletikus, eros az igazsagerzete, es szuperkepessege, hogy egyetlen pillanat alatt barhol ott terem. Tiszteli a hagyomanyokat, de naprakesz a legujabb technologiakbol is.
Paralimpiai "testvere" rozsaszín-feher mintas, es galleros kopenyt visel. Ot Szomeiti nevre kereszteltek, ami a cseresznyefa viragzasara utal. Jellemzoen nyugodt karakter, de nagyon eroteljes is tud lenni, ha a szukseg ugy hozza. Szereti a termeszetet, tud beszelni a kovekkel es a szellel, a szuperkepessege pedig a telekinezis, vagyis a nezesevel tud targyakat mozgatni. Tervezojuk a 43 eves fukuokai dizajner, Ryo Taniguchi.

 

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://yokohamabanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr4814186493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Györgyi Kozma 2021.07.14. 03:17:46

Kérek szépen egy kis segítséget. Nem tudok japánul, olvasom hogy Miraitova két szóból áll: örökklvalóság és jövő. Akkor magyarul egy szóval hogyan nevezhető az olimpia kabalafigurája?

Györgyi Kozma 2021.07.14. 03:22:04

Le a kalappal a japánok előtt, olimpia és paralimpia: "iker "kabalafigurák!, le a kalappal!

Vadrozsa · http://shanghaibanelni.blog.hu/ 2021.07.14. 03:37:34

Nehez lenne leforditani magyarra egyetlen szoval.
Az Olimpia hivatalos oldala szerint, azert valasztottak ezt a nevet, hogy az orok remenyt taplalja a jovoben az emberek sziveben, a vilag minden tajan.
olympics.com/en/news/tokyo-2020-olympic-and-paralympic-mascots-make-official-debuts
süti beállítások módosítása