Naplo Japanrol

A Fuji arnyekaban

A Fuji arnyekaban

Biciklizés

2016. október 05. - Vadrozsa

Vasarnap igazi szep oszi idonk volt, felpattantunk a drotszamarainkra es kitekertunk az egyik obolbe.

Ferjem mar jart itt korabban, es meg szerette volna mutatni nekem is. A lakasunktol 11.6 km a tavolsag addig. Utkozben megalltunk egy szep kis parkban.

Japanban eleg ellentmondasos a bicikli kultura. Mindamellett, hogy sokan hasznaljak ezt a kozlekedesi eszkozt, nagyon keves bicikliut van. Olyan hagyomanyosan kialakitott bringa-utakat mint peldaul Europaban, itt nem lattam.

A jarda eleg szelesre van kialakitva es a biciklizok zome itt halad. Egyes reszeken fel van festve a nekik szolgalo piros sav, a jarda, ut feloli oldalan, de nem lattam, hogy szabalyszeruen hasznalnak.
A jardan biciklizok nem mennek gyorsan, ok inkabb a bevasarolni igyekvo haziasszonyok, a kis kosaras bringajukkal, vagy olyan anyukak, akik a csemeteiket hozzak-viszik, egy/ket gyerekulessel rendelkezo biciklin.
Akinek gyorsabb, varosi vagy sport bicaja van, az uton kozlekedik.

Az egyik legnehezebb feladat, megszokni a bal oldali kozlekedest. Foleg olyan forgalmas utkeresztezodesekben kell figyelni, ahol nem egyenesen haladunk tovabb, hanem iranyt valtunk. A ferjemet kuldtem elore, o sokkal gyakorlottabb.

Rengeteg bicikli bolt, kolcsonzo es szerviz van, ahol baratsagosan fogadnak es keves angol tudasukkal probalnak segiteni. Ha kilyukad a gumink, vagy leereszt barmely boltban szivesen segitenek.

Parkolni rengeteg helyen lehet. Bevasarlo boltok elott, parkokban, utcakon, sok kialakitott parkolo van. Vannak fizetosek es ingyenesek. A fizetosek altalaban azok, ahol egesz napra hagyod a bicajt. Vannak bicikliparkolasra tiltott helyek, innen konnyen elvihetik a rendorok a jarganyod.

Amikor hosszabb idore otthagyjuk, erdemes lezarni.
Japanban alacsony a bunozesi rata, ezert nem mindenki zarja le a biciklijet a parkolokban.
Tobb szazezer kerekpar ellopasat jelentik minden evben. 2013-ban a rendorsegi statisztikak, 305.033 kerekpar lopasrol szamoltak be. Osakaban volt a legmagasabb a lopasi arany, majd Tokio es Saitama kovetkezett.

Tobbfele tolvaj letezik: vannak szervezett bandak, akik a dragabb biciklikre utaznak, amit aztan gyorsan tovabbadnak interneten.
Vannak csinytevo kamaszok, akik felpattannak egy lezaratlan bicajra es elhajtanak vele valameddig, majd otthagyjak.
Aztan jon a viccesebb fajta, a reszegek, akik nem ismerik fel vagy nem talaljak sajat biciklijuket, es mivel minel elobb haza szeretnenek erni es kialudni magukat feltorik egy hasonlo bicikli szokvanyos patko formaju zarjat es hazakerekeznek. Masnap meglepetten fedezik fel az idegen biciklit es gyorsan visszaviszik a helyere, hogy aztan a sajatjukkkal tavozzanak.
Masik, hasonlo csoport, akik az esti tivornyazas miatt bentragadtak a varosban, mert lekestek az utolso vonatot. Ok elemelnek egy olyan biciklit amirol azt “feltetelezik”- nyilvan, hogy konnyitsenek a lelkukon, es a buncselekmeny sulyan-, hogy elhagyott, gazdatlan bicikli. (Ilyenekbol latni eleg sokat).
Utobbi tipusu lopas-ugyek egy-ket napon belul megoldodnak.

A kormany egyik lopasgatlo intezkedese a biciklik regisztracioja. Vasarlaskor a boltban, 500 yenert cserebe, regisztracios lapot toltenek ki, a neveddel, japan szem.igazolvany szamoddal, cimeddel, tel. szamoddal. Ez olyasmi, mint nalunk  a kocsik forgalmi igazolvanya, mindig magunknal kell hordani. A regisztracios szamot az elado felragasztja a biciklinkre. Ezzel tudjuk igazolni a rendornek, hogy a bicikli nem lopott.

Ha maganszemelytol vasaroljuk akkor a rendorsegre kell elmenni mindkettonknek, ugy eladonak, mint vevonek es ott csinaljak meg a regisztraciot.

Miutan megvettuk az en bringamat is, szoltunk a recepcios neninek, hogy most mar ket biciklink van, tarolasi helyet kerunk. Megmutatta hova tehetjuk oket, melyik szamu tarolohelyre es a szamokat is raragsztotta a biciklikre. Ugyhogy gyulnek  a matricak.

Ha meg lesznek biciklizessel kapcsolatos hasznos infok, megirom, most terjunk vissza a kirandulashoz.

Az ut nagyreszt az oceantol nem messze vezet, de ralatni nem lehet. Sok ceg epult kozvetlenul a part melle, igy elzarjak a legszebb szakaszt.
11.6 km tekeres utan kiertunk egy yachtkikotobe: Yokohama Bayside Marina. Mint kiderult itt nyilt nap volt es fel lehetett menni a yachtokra, kiprobalni oket. Zenes tancos musor szinesitette a programot, hawaii es egyeb dallamok viditottak a jo nepet.

 

Egyebkent itt tobb outlet uzlet van, igy a hely teljes neve, - a google map szerint, Mitsui Outlet Park Yokohama Bayside shop.

Nem volt kedvunk boltokba maszkalni, inkabb a parton setaltunk egyet es a yachtokat meg a kek oceant csodaltuk.

Hazafele nagyjabol ugyanazt az utvonalat kovettuk. Nem volt nagy forgalom, gyorsan haladtunk.

Azt mar elso nap kijelenthetem, hogy itt sokkal jobb biciklizni, mint Kinaban. Shanghaihoz viszonyitva, ez ugye sokkal kisebb varos, nem olyan nagy a forgalom sem.
Ha akarsz mehetsz a jardan, senki nem szol erte. Ott meg gyorsabban is lehet haladni, mert nem kell kerulgetni a parkolo autokat, vagy a buszokkal elozgetni egymast.
A soforok kulturaltak, figyelnek rad, csendben kozlekednek, senki nem dudal. Tisztak az utcak, nincs por, meg a benzingoz sem olyan budos, vagy elviszi a tengeri fuvallat.

Amint gyulnek tovabbi biciklis tapasztalatok, kalandok vagy uj infok, jelentkezem.

Addig is, balesetmentes bringazast mindenkinek!

 

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://yokohamabanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr2611769299

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2016.10.08. 12:08:06

Japánban az a mondás járja, hogy az országban a lopás szinte ismeretlen dolog, kivéve biciklit is esernyőt.
És ezt is néha szokták "kölcsönbe vétel"-nek, vagy a bicikliknél "tartós bérlet"-nek nevezni.
Bicikliknél az a helyzet, hogy elég drága javítás, egyszerűbb megfogni egy lezáratlan, már poros ülésű (tehát régóta nem használt) járgányt, és azt használni, amíg annak is ki nem lyukad a kereke, aztán otthagyni, úgyis elviszik majd a recycling centerbe. Egyetemistáknál szokás, hogy a defekt megoldása az, ha egy másik -már poros - bringáról áttesznek egy jó kereket. Első keréknél ez két mozdulat, a hátsónál már szokás segíteni a lányoknak :)
Az egyetemi tárolók tele vannak nem használt bicajokkal, a jó fej végzősök otthagyják őket a gólyáknak lezáratlanul.
Ami viszont kifejezetten dühítő és balesetveszélyes: noha baloldali közlekedés van, a bringások hajlamosak az utak bármely oldalán megjelenni, és nincs egyértelmű szokás arra, hogy ki merre térjen ki a másik elől.

Vadrozsa · http://shanghaibanelni.blog.hu/ 2016.10.08. 12:40:00

Igen, olvastam a mondast. A biciklin nem csodalkozom, na de ernyot? :)
Mi meg friss biciklisek vagyunk Yokohamaban, nincs sok negativ tapasztalatunk. Azokbol eleg volt Kinaban!
Egyelore elvezzuk a tiszta utakat, a jo levegot, az udvarias embereket.
Ha jardan bringazok, az engem is zavar, hogy mindket oldalon jonnek velem szembe es azt sem tudom mikor merre terjek ki, kozben a gyalogosokra is figyeljek.
süti beállítások módosítása