Naplo Japanrol

A Fuji arnyekaban

Kauai

2017. január 28. - Vadrozsa

December 22-en, reggel 6-kor indult a gepunk Kauaira, de a kis gepeknel eleg, ha egy oraval elotte kimegyunk a repterre. Kis gepen, a 48 ferohelyes propelleres, magyarul legcsavaros vasmadarat ertem. Meg soha nem repultem ilyen gep fedelzeten, kivancsian vartam milyen lesz.

A repuloter varotermeben ingyenes kave volt kikeszitve termoszban. Ez remek otlet, jolesett, mert nem voltunk tul frissek hajnali 3 oras keles miatt.
Nagyon szigoruan veszik a csomagok sulyat, ha nehezebb a megengedettnel, akkor ra kell fizetni. A nagyobb kezipoggyaszt sem viheted magaddal a gepre, lent kell hagyni es ok elpakoljak. Nemelyik repulojegyben benne van a feladott poggyasz is, masokba nincs. Ahol nincs ott ugy emlekszem 25 dollar volt a dij/ csomag, a hawaii legitarsasagnal regisztralt klubtagoknak csak 15 dollar.

Szines kis madarkaval repultunk, ATR-42 tipusu, uj gep. Ugy gondoltam, hogy hangos lesz, de egyaltalan nem. Kicsit jobban megerezte a legmozgasokat mint egy nagy gep, de 50 perc repules utan megpillanthattuk Kauai fenseges sziklas partjait.

Lihue repteren valo landolas utan, felvett bennunket az autokolcsonzo ceg kisbusza, es par perc mulva mar a berelt kocsinkkal gurultunk kifele.
A ferjem a repuloter melletti helikopter palyara lett figyelmes. Kerdezte, mi lenne ha bemennenk erdeklodni. Oke,- mondom, vegulis elottunk a nap.
Az ISLAND HELICOPTER tarsasag irodajaba csoppentunk, ahol fejenkent 175 dollarert (163 Euro) kinaltak a sziget turat. 50-60 perces es benne van az osszes latnivalo: a Waialeale hegy es az oldalaban levo “Konnyek fala”, a Na Pali Park sziklai, a Waimea kanyonok.
Kicsit felhos-esos ido volt, de megnyugtattak, hogy azon a reszen ugyis mindig esik.
Tetszett az ajanlatuk, ugy voltunk vele, hogy megcsinaljuk aznap, es akkor ez kipipalva. Delutan 1-re volt idopontjuk, addig bevasaroltunk, reggeliztunk es kocsikaztunk, nezelodtunk a kornyeken.

Koran ertunk vissza, az irodaban kave, tea, keksz volt kikeszitve a vendegeknek. Ez nagyon figyelmes gesztus. Igaz, a 175 dollaros arba boven belefer. Kaveztunk, prospektusokat bongesztem, kozben a kivetiton a „Hat nap, het ejszaka” cimu filmet vetitettek, amit ugye itt forgattak a szigeten.  Kiderult, hogy a legregebbi ceggel repulunk, 35 eve vannak a piacon, ok az egyeduliek akik leszallnak a Jurassic vizesesnel.

Majd meglatjatok a kepeken, egy 122 meter magas, gyonyoru vizeses. Hawaii neve: Manawaiopuna Falls, de mivel szerepelt a Jurassic Park cimu filmben, azota ezzel reklamozzak.
Suru vegetacioja, jo levegoje es nyugalma miatt, Kert szigetnek (Garden Isle) is nevezik Kauait. Alig 67.000-en lakjak.
Ja es ha mar filmeknel tartunk, tobb mint 70-et forgattak ezen a szigeten.

De terjunk vissza a repuleshez. 7 szemelyes volt a helikopter, igy sajnos nem tudtunk mindketten ablakhoz ulni. Ferjem atengedte nekem az ablak melletti helyet, a fenykepezes lehetosegevel egyutt. Igazabol elol szerettem volna ulni, de szigoru rend szerint ultettek, elotte lemertek bennunket es valoszinu a sulykiegyenlitodes miatt elkeszitik az ulesrendet.
Becsatoltak bennunket, fulhallgatokat a fejunkre helyeztek, hogy hallhassuk a pilotat es maris emelkedtunk. Nekunk is szabad volt kerdezni tole, de annyi mindent meselt, hogy mar nem volt kerdesunk. Engem annyira lebilincselt a latvany, hogy nem is jutott eszembe kerdezoskodni.
A pilota 50 ev koruli tag volt, tobb mint 20 eve repul a tarsasaggal es egyszer sem volt balesete. A ferjem mellett ulo hulye amerikai megkerdezte hol kepeztek ki pilotanak, a haboruban? Ereztuk a hangjan, hogy nem tetszett neki a kerdes, de azert szukszavuan valaszolt. Termeszetesen, nem ott.

Kauai is vulkani eredetu, az 1598 m magas Kawaikini vulkan hozta letre. Eszak-deli iranyban 53, kelet-nyugatiban 40 km szeles, tehat egy nap alatt boven bejarhato lenne, ha lennenek utak. Marmint vannak, de egy ido utan vissza kell fordulni, nem lehet teljesen korbejarni a szigetet. A massziv Waimea Canyon es a Na Pali sziklas partjai, ezert csak helikopterrol elvezhetoek igazan. Na Palit lehet az ocean felol is, hajorol, de akkor nem latsz mindent.
Kauai, Hawaii cukornad iparanak bolcsoje, 117 even keresztul termesztettek cukornadat majd az ipar hanyatlasnak indult. A turizmus azota atvette a helyet, 2009-ben szedtek le az utolso termest. Kisebb farmok alakultak, ahol allattenyesztessel foglalkoznak.
A turisztikai fejleszteseket szigoru szabalyok kotik, egy szalloda nem lehet magasabb, mint egy kokuszdio fa ( pontosabban 40 lab), ezzel megelozve a tobbi szigeten kialakult felhokarcolo-egyuttes latvanyat.

Kozben alattunk egyre tavolodott a felszallopalya, elrepultunk a keleti oldalon fekvo Nawiliwili obol es a Kauai Mariott Resort folott, majd a szivarnyokban gazdag Hanapepe volgy folott. Kozeledtunk a hegyek fele, egyre tobb felhobe utkoztunk, esett es eros szellokesek dobaltak a gepet. Egy hegygerinc fele haladtunk amikor elkapott egy nagyobb legaramlat, es mintha visszalokott volna a volgybe.
- Ugye nem akarunk atrepulni ezen a gerincen?- kerdeztem magamban….olyan magas…es…mi olyan alacsonyan szallunk. Azt hittem beleakadunk a fak lombjaiba, de nem….szepen elhaladtunk felettuk. Neha teljesen felhobe repultunk, szinte vakon vezetett, aztan kitisztult es feltarultak a csodak. Gyonyoruszep sziget, minden csupa zold, rengeteg szivarvany, es vizeses…
…nemsokara megpillantottuk a volgyet, es a Jurassic vizesest, ahogy lezudul….hat az valami mennyei…..elenk zold meredek sziklafal es az ezustszinu zuhatag….akkor bantam igazan, hogy nem azt azt opciot valasztottuk, amikor leszall velunk a vizeses melle.

Aztan a 16 km hosszu es tobb mint egy 1 km melysegu (1097 m) Waimea kanyon kovetkezett, a voros, barna es zold szinarnyalatokban pompazo tombjeivel. Pazar latvany. Tura- es vadaszutvonalak, valamint ket kilato, a Puu ka Pele es Puu hinahina biztositja a tovabbi lelegzetelallito elmenyt es latvanyt.

Eszak fele kanyarodva, az ocean fole repultunk es megpillantottuk Na Pali partmenti sziklait. Hat gyerekek, nem tudom mar tovabb ragozni,…lenyugozo, festoi panorama tarult elenk. A termeszetnel nagyobb es jobb alkotomester nincs!
Ott kellett volna meg tartani a gepet jo sokaig, hogy kigyonyorkodjem magam.

Tovabb repultunk az eszaki reszen, a pilota kozben mondogatta milyen telepulesek folott haladunk.
- Amott az Princeville, ’46-ban es ’57-ben volt ket nagyobb cunami ami tonkretette a varost es a sziget eszaki reszet, tovabba Hanalei es Haena varoskakat, de rendbehoztak.
’92-ben pedig az Iniki hurrikan, 250 km/oras szellel csapott le, ami utan 3 honapig nem volt víz, aram es egyeb szolgaltatasok.
A kornyeken levo Bali Hai es Lumahai Beach a South Pacific film miatt lett hires.

Utolso latnivalo a Wai'ale'ale hegy, ami tulajdonkeppen az egykori vulkan kratere. A maga 1569 meterevel a masodik legmagasabb a szigeten.
Nagyon nehez ugy elkapni, hogy ne legyen felhos, mert ez a Fold egyik legcsapadekosabb helye, 11.430 mm esovel evente. Az eddigi rekord 1982-ben volt, amikor 17,300 mm esett.
A nagy mennyisegu esonek ket fo oka van: egyreszt Kauai a Hawaii szigetcsoport legeszakibb tagja, igy elsokent utkozik a sziget iranyaba tarto legaramlatokkal, a masik pedig a hegyek fuggoleges falrendszere, mely az erkezo felhoket gyors emelkedesre keszteti.  A felhok emelkedes kozben elerik a 900 meteres kicsapodasi hatart, es hatalmas esovel boritjak a hegyet. A hirtelen lezudulo boseges csapadek a meredek hegyoldalakon szamos kisebb-nagyobb vizesest hoz letre. Innen ered a „Konnyek fala” elnevezes.
Sajnos a mostani december egy kicsit szarazabb volt a szokasosnal, igy nem sok vizeses diszitette a hegy oldalat.
Innen mar visszafele indultunk a repuloter iranyaba, egy szempillantas alatt eltelt a csaknem egy ora. Fenykepeztem meg videoztam, amennyire a mozgo gep es az eso engedte. Szoltak mindenkinek elotte, hogy sotet polot vegyen fel, hogy ne tukrozodjon az ablakuvegben a feher szin. Aki nem ugy jott, kapott fekete polot. Ez jo otletnek bizonyult, de az ablakra verodo esocseppeken ez nem segit, es azok rontjak csak igazan a kep es latvany minoseget. De hat a termeszet mar csak ilyen, egyik kezevel ad, a masikkal elvesz.

Masnap a Waimea Canyon State Park teruleten kocsikaztunk es turaztunk. A fold mindenhol voros szinu, agyagszeru az allaga, ha nedves volt nagyon csuszott. Az elso tura amin elindultunk a „Pihea Trail“ volt es az egyik hegygerincen vezetett korbe. Az elso merfoldekkel meg nem volt gond, de utana egyre meredekebb, sarosabb lett, nehol mar bokaig sullyedtunk az iszapba. Nehez volt a felfele haladas, csusztunk vissza, vagy beragadtunk a sarba, indak es faagak segitsegevel huztuk magunkat. Talan a felen tuljutottunk amikor azt mondtam, eleg volt ebbol a vaddisznocsapasbol, menjunk vissza. Ez a tura nem elvezheto, kilatas szinte semmi, egy suru, sotet erdoben caplatunk a sarban. A vaddisznok talan elveznek, de en nem.

Visszaerve a parkoloba talalkoztunk egy helyi bacsival aki oriasi avokadokat arult. Mivel itt is  eleg sok kakast es tyukot lattunk, megkerdeztuk tole, ugyan honnan ez a sok baromfi es hogy szaporodtak igy el a vadonban? Nincs termeszetes ellenseguk?
Azt mondta, hogy a tajfun idejen kiszabadultak a tenyesztoktol es nem mindenki gyujtotte be, aztan elszaporodtak. Nincs mi megfogja oket, mert az erdokben csak vaddiszno, oz es vadkecske el. Esetleg a monguz megfoghatja.
A kisebb varosokban is van beloluk boven, parkokban, utcakon, kertekben. Pl. ahol lakunk a hostel udvaran is kapirgalnak. Hajnalban pedig olyan ektelen kukorekolast rendeznek, hogy a halottak is felkelnek.
Masodik turank a 3.4 merfoldes (kb. 5.4 km) Canyon Trail volt. Kozepes nehezsegu utvonal, gyonyoru kilatokkal, erdei uttal, vizesesekkel. Ezt mindenkinek ajanlom. A kepekre irt magyarazattal talan jobban megertitek merre jartunk es miert erdemes megtenni ezt az utat. A Waipoo vizeses tetejeig mentunk el, majd latni a kepeken a lezudulo vizet.

Kovetkezo napokon elegge elborult es gyakran esett. Felkorbe autoztuk a sziget keleti es eszaki reszet es sorra vettuk a kis varoskakat: Kilauea, Princeville, Hanalei, Haena… egeszen a Kee Beach-ig. Addig lehet menni, ott vege az autoutnak es elkezdodik a 17 km hosszu Kalalau turistaut. A gyalogut vegigvezet a Napali tengerpart hegyoldalain es strandjain, es osszekoti a sziget nyugati es eszaki partjat. Aki autoval akar eljutni az eszaki partrol a nyugatira, annak korbe kell kocsikaznia a szigetet.

Kilauea varoska 3.9 km2-es teruleten 2248-en laknak. Setaltunk kicsit a foutcan, pont a foteren levo fenyot diszitettek. Vicces volt, ahogy a palmafa mellett a fenyot karacsonyfa ruhaba oltoztetik. Nekunk ez meg annyira szokatlan kep, a palmafa sehogy se fer ossze a karacsonyfaval. A karacsonyfa csak hofodte tajjal, jegviragos ablakokkal, friss kalacs es toltott kaposzta illattal az igazi.
Nehany elegans ajandekboltot talaltunk a varoska kozpontjaban, ahol illatos, hazi keszitesu szappanokat vettem. Az udvaron kiallitott regi kepek, Kilauea tortenelmi multjarol arulkodnak.
Nagyon sok szep virag es noveny szegelyezte a hazakat.
Van egy vilagitorony is a varoska szelen, ahova 5 dollar belepot kell fizetni ha be akarunk menni. Karacsony leven, zarva volt. Keddtol szombatig van nyitva 10:00-16:00 kozott. A vilagitorony a „Kilauea Point National Wildlife Refuge” nevu vadrezervatum teruleten van, amely 1985-ben alakult.
Innen meg lehet figyelni a vedette nyilvanitott madarakat, a parti sziklakon napozo baratfokat, zold teknocoket es a hosszuszarnyu balnakat amint a parti vizekben ficankolnak.

Princeville egy elegge elszeparalt varoska, olyan mint egy udulotelep, stilusos hazakkal es golfpalyakkal. Csak autokaztunk a szuk utakon, megallni szinte sehol nem lehet, mind magan parkolok. Annyira mu az egesz, …szep, de megsem tetszett.

Hanalei viszont annal inkabb. Picike, szines, forgalmas, muveszies…olyan szentenderes, szegenyebb valtozatban. 2 km2-en, 450 emberke lakik, gyonyoru kornyezetben, egyik oldalukon az ocean, masikon a Na Molokama es Mamalahoa hegyekkel.
A kornyeken nagy teruleteken termesztenek tarot. Tavolrol ugy nez ki, mint megannyi konnyezo palma.
A taronak kb. 300 valtozata letezik, es ma is nagy eloszeretettel eszik a hawaiiak chips, sutemeny, koret formajaban.

Ha az ido engedte kifekudtunk napozni valamelyik strandon a deli reszen, Poipu vagy Kekahana, ha nem akkor kocsikaztunk. Egyik delutan meglatogattuk Hanapepe varoskat es megkostoltuk a hires Lapperti’s fagyit.
Itt egy kicsit tobben laknak, a 2.5 km2-en 2638-an, ezzel kierdemeltek Kauai legnagyobb kisvarosa cimet. Kinaban vajon mennyi ideig maradna kisvaros? :)

Az esteink azzal teltek, hogy megprobaltunk szallast keresni Mauin. Amig nincs szallas nem tudunk sem repulojegyet, sem kocsit foglalni. Az Airbnb pont akkor nyogte be, hogy ellenorizni szeretnek a szamlamat. Hosszu telefonalgatasok kovetkeztek Budapestre a bankba, mig megertettem veluk, hogy nekem ez nagyon fontos, es tegnapra kene 1 db.szamlakivonat, nem 3 nap mulva. Nem is ertem mi tart 3 napig egy email elkuldeseben???

Probaltuk a HomeWay szallasait is, a no akinek jeleztunk 2 napig nem szolt vissza, amikor rairtam, sorry, hazajottek a gyerekei, nincs tobb hely a lakasban. Es ezt miert nem lehet hamarabb kozolni?
Na mindegy, ebbol is tanultunk.
Vegul felhivtam az Airbnb-t es lecsesztem oket, hogy megis hogy kepzelik ezt, a vakaciom alatt letiltanak es mindenfele bizonyitekokat kernek tolem, amikor tobb ezer km-re vagyok az otthonomtol
Fel ora mulva visszahivtak, minden rendben, elnezest kernek, es kuldtek egy 25 dollaros csekket a kellemetlenseg miatt. Nagyszeru. Ezerrel kerestem tovabb a szallasokat, vegul egy-egy napot le tudtam foglalni kulonbozo helyeken. Gyorsan elinteztuk a repulot, es a kocsit is.

Kulonosebb karacsonyi hangulat nem volt, nekem nem is hianyzott. Most inkabb a programokra es latnivalokra fokuszaltunk.
Kapaa-ban laktunk, a sziget keleti oldalan, nem messze a reptertol. A 26 km2-es varost 10.700-an lakjak.
Szallasunk a Honu’ea International Hostelben volt. Nehany kep a hostelrol, a varosrol nem sok kepet keszitettem. Az ocean az ut tuloldalan volt, de ott nem napoztunk. Meg ket kepet beszurok az alabbiak koze, egyik a Wailua vizesesnel, masik a Wailua folyonal keszult, nem messze Kapaa-tol.

Karacsony elso napjan a hostel tulajdonosa, Autumn vacsorat fozott mindannyiunknak: sutoben sult „Farmer John” fustolt sonkaja, sult husok, salatak, fott kukorica, krumpli pure, sutik, sor, pezsgo…stb. Mi, lakok is hozzajarultunk, itallal, sutemennyel. Este osszegyultunk egyutt ettunk, koccintottunk, beszelgettunk, aztan keszult egy kozos kep, amit allitolag a hostel honlapjan lehet majd megnezni.

Nagyjabol ennyi volt Kauai, nem terveztem tobb napra odamenni, de most mar halas vagyok a sorsnak, hogy igy alakult. Kar lett volna kihagyni, ezt a vad es gyonyoru termeszetet.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.