Naplo Japanrol

A Fuji arnyekaban

Zion Nemzeti Park

2017. szeptember 07. - Vadrozsa

Amikor azt hittuk mar lattuk Amerika legszebb nemzeti parkjait, megerkeztunk a Zionba.
A Virgin folyo evmilliok szorgos munkajaval es az erozio segitsegevel, egy 24 km hosszu kanyont faragott a voros homokkobe, helyenkent 800 meter melyen. A szurdokot ma dus novenyzet, vizesesek, vizfolyasok tarkitjak es valtozatos allatvilag jellemzi.

Mar az odafele uton lelegzetelallito tajon haladtunk vegig. A voros minden arnyalataban felvonulo sziklak varazsat, neha egy-egy zold legelo torte meg, melyen bekes bolenycsorda legeleszett. Karnyujtasnyira, az utmenti bozotosban alaszkai vadjuhok figyeltek.
A park keleti bejarata kozeleben a Sakktabla hegy, angol neven Checkerboard Mesa fogadott.

Az 590 km2 teruletu parkot 1909 julius 31-en alapitottak. Eloszor Mukuntuweap National Monument-nek hivtak, majd 1918-ban atneveztek Zion National Park -nak, mert akkoriban ugy gondoltak, hogy az indian es spanyol nevek elriasztjak a latogatokat.
A „Zion” szo jelentese „a beke es a menedek helye”. Neve akkor nyer igazi ertelmet, amikor a  kanyon melyen setalunk, kristalytiszta folyocska csilingel mellettunk, labunk korul mokusok ugrandoznak, koroskorul a magasbol pedig gyonyoru sziklakepzodmenyek tekintenek le rank.

A park teruleten mar 8000 eve eltek anasazi, majd kesobb fremont indianok elszort csoportjai, akiket 1300 korul felvaltottak a paiute indianok, majd 1847-ben mormonok jottek Salt Like teruleterol es telepedtek le itt. Az o vallasuknak koszonhetoen szulettek olyan elnevezesek mint a „The Three Patriarchs” (A harom patriarka), vagy „Angels landing” (Angyalok foldre szallo helye).

A legtobb amerikai kanyonnal ellentetben, a Zionnak nem a pereme, hanem az alja a legkonnyebben megkozelitheto. Gyakorlatilag autobol, autobuszbol tekinthetjuk meg a kanyon aljat, illetve innen tehetunk gyalogturakat a kornyeken es a pereme fele.
Kulonbozo formacioi reven 150 millio evnyi uledek valik lathatova a sziklafalak oldalaban. A Grand Canyon ketmilliard evehez hasonlitva semmisegnek tunik, viszont itt a Zion-ban mindent latni lehet, mig a Grand Canyonban csak akkor lathatjuk az osszes reteget, ha lemegyunk a kanyon aljara. Geologiai erdekesseg, hogy a Zion park legidosebb retegei pont megegyeznek a Grand Canyon legfiatalabb retegeivel.

Igen valtozatos mind foldrajzilag (vannak benne hegyek, kanyonok, szurdokok, meredek szelu platok, monolitok, folyok, termeszetes boltivek), mind pedig eletter szerint is (sivatagi, vizparti, lombhullato- es tulevelu erdosegi terulet egyarant megtalalhato). Ennek kovetkezteben nagyon szines az allatvilaga is: 289 madarfaj, 75 emlos (koztuk 19 fajta denever) es 32 fele hullo.

Idojarasa tavasszal rendkivul szelsoseges, a viharos, szeles ido eppugy elofordul ilyenkor, mint a nyarias meleg napok. A kanyonban, kulonosen a szukulo szakaszokon rendszeres veszelyt jelent a gyors aradas (flash flood).  A zaporokbol eredo vizfolyam a folyo szintjet pillanatok alatt akar meterekkel is megemelheti – mar eddig is tobb halalos aldozatot okozva.
1995-ben egy foldcsuszamlas gatat kepzett a Virgin folyon, aminek kovetkezteben 450 turista rekedt a kanyonban. A turistak kimentesere egy ideiglenes utat epitettek 24 ora alatt. A foldcsuszamlas nyomai ma is latszanak a Three Patriarchs-tol eszakkeletre.

A park jelentos resze autoval is bejarhato, de a szukebb Zion Canyonba (ami 9,7 km hosszu es 800 m mely) tavasztol-oszig autoval nem lehet behajtani, a vendegeket ingyenes, gyakran fordulo, foldgaz uzemu buszok szallitjak. A latnivaloknal es turautvonalaknal megallo van kialakitva, es a sofor is felhivja ra a figyelmunket.

A park kulonleges latnivaloi, turautvonalai: Virgin River Narrows, Emerald Pools (smaragd medencek), Weeping Rock (Konnyezo Szikla), Hidden Canyon (Rejtett kanyon), Angels Landing ( Angyalok leszallohelye), The Great White Throne (2056 m magas feher tron), Checkerboard Mesa ( Sakktabla hegy), The Three Patriarchs (A harom patriarka), Temple of Sinawava es a Kolob Arch boltiv.

Mi egesz nap turaztunk. Reggel kezdtunk egy konnyed 3.5 km-es folyoparti setaval (Riverside Walk), aztan kovetkezett az Angel Landings, majd a Weeping Rock, Kayenta, Lower and Upper Emerald Pools Trail.
A folyot szegelyezo magasztos sziklakat a felkelo nap sugarai simogattak, az arnyekos volgyben madarak zengtek reggeli dalukat es mokusok szaladgaltak keresztul-kasul a labunk elott, lesve hatha lehullik valami kis morzsa a szamukra. A felugyelet nelkul hagyott hatizsakokat pillanatok alatt megdezsmaltak.

Legszebb es legizgalmasabb az Angels Landing turautvonal. A nemzeti park tajekoztatoja szerint a tura 8.7 km hosszu, szintkulonbsege 453 meter es 4 ora alatt teljesitheto.
Az ut a West Rim Trail-en keresztul vezetett, eloszor enyhe emelkedovel viragzo kaktuszok es napozo gyikok kozott, aztan egyre meredekebb szakaszok kovetkeztek fel a hegyre, majd a hegy vekony gerincen vegig, aztan le es megint fel. Amikor azt hittuk felertunk, kiderult ujra le kell ereszkedni es felmaszni a kovetkezore. A gerinc mindket oldalan hatalmas szakadek. A latvany lelegzetelallito, az ut veszelyes, de eszunk agaba sem volt feladni. Rozsaszin homokkoveken lepdeltunk, a sziklaba vert lanc menten, ami nemi biztonsagot nyujtott. Oda-vissza zajlott a forgalom, velunk szembe jottek a lefele tartok. Nagyon kellett figyelni, csak egy rossz lepes es maris belezuhansz a tobb mint 1000 m mely szakadekba. A park megnyitasa ota 15 halalos baleset volt ezen a vonalon.

Az 1760 meter magas csucsra erve lenyugozo latvany fogadott, a voros sziklaformaciok koruloleltek, alattunk a melyben kanyargott a Virginia folyo. Az ilyen leirhatatlan szepsegu termeszeti tajak karpotolnak minden faradtsagert. Ide tenyleg megeri felmaszni!
Korulottunk csikos mokusok rohangaltak. Tobb helyen tabla figyelmeztet, hogy a megjeleno mokusokat tilos etetni. Egyreszt mert harapasa igen fajdalmas serulest okozhat, masreszt nem teszunk nekik jot azzal ha keksszel, burgonyaszirommal, csokival tomjuk oket, mert az o szervezetuk masfajta taplalekhoz szokott.
Probaltam fotozni oket, de olyan gyorsak voltak, hogy neha csak a farkukat kaptam el.
Leultem pihenni es falatozni, erot gyujteni a lefele uthoz. Amint elovettem a ragcsalnivalot abban a pillanatban ott termett egy mokus. Hiaba kergettem el, nem mozdult. Almat ettem, gondoltam ez nem arthat neki, csiptem egy kis darabkat belole. Mohon ragcsalta. Csokit vettem elo, abbol mar nem akartam neki adni, erre mit ad Isten, a kis rosszasag egy szempillantas alatt felugrott az olembe.

Ezutan konnyebb tura kovetkezett, egy rovid feloras setaval meg lehet nezni a Konnyezo-sziklat (Weeping Rock). Olyan a sziklafal mintha sirna, mert a viz szeles ivben csopog ki belole. Amikor a sziklan belul csordogalo viz vizzaro reteghez er, kifolyik a szikla felszinere.
Az Emerald pools fele vezeto uton hatalmas sziklafalak menten haladtunk. A smaragdnak nevezett medencek most inkabb barnas szinuek voltak, hatterben kisebb vizesesekkel.

Keso este ertunk vissza a parkoloba, es indultunk szallast vadaszni. A park teruleten eleg dragak, de a szomszedos kisvarosokban 50-60 dollarert mar lehet motelt talalni.

Szerintem tobb napot is el lehet tolteni a Zionban, minden napra akad latnivalo. Sajnos a mi utitervunk eleg szoros volt, igy reggel indulni kellett tovabb, orultunk, hogy a szepseges parkot utba ejtettuk es egy kis szeletkejet felfedeztuk.

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.