Naplo Japanrol

A Fuji arnyekaban

A Fuji arnyekaban

Hikawa Maru

2018. április 13. - Vadrozsa

Yokohama partjainal egy megfaradt oceanjaro tolti jol megerdemelt nyujdijas eveit. Lagyan ringatjak a hullamok, lancain mellyel vegervenyesen a szarazfoldhoz kotottek, siralyok tollazkodnak. Erdeklodo tekintetek meregetik a molorol, kivancsi leptek zaja a fedelzeten, kattogo fenykepezogepek,  mindenki szeretne megismerni a sokat latott hajo titkait.

Mert bizony dicso es mozgalmas multja van, amit szivesen el is mesel annak, aki meglatogatja.
A jegyek megvaltasa utan, mar rogton ott az eloterben kezdodik a kaland. Egy szivmelengeto kisfilmben mesel magarol a muzeumhajo, szuleteserol, buszke ifjusagarol amikor faradhatatlanul szelte a habokat, a boldog bekeidokrol es a sok vidam utasrol, aztan a haboru nehez eveirol, amikor korhazhajova alakitottak, sot o maga is megserult. Mindig megjavitottak, vigyaztak ra es o halabol, ujult erovel szelte a hullamokat, hozta-vitte az embereket es a sok-sok tonna rakomanyt. Boldog es szep eletet tudhat magaenak, melyet semmivel nem cserelne el.

A Yokohama Dock Company epittette a Nippon Yūsen Kabushiki Kaisha szamara. 1929. szeptember 30-an bocsatottak vizre es 1930. majus 13-an indult elso utjara Kobe-bol Seattle-be.

hikawa_maru-1930_05_22.jpg
Nevet a Saitama-ban talalhato Hikawa-kegyhelyrol kapta. A ”Maru” hajot jelent. Volt meg ket novere Heian Maru es Hie Maru, ok is ket fo sinto szentelyrol kaptak nevuket, de a haboruban elsullyedtek.

A 163.3 meter hosszu oceanjaronak a belso urtartalma 11,622 GRT (GRT=Regisztertonna) es 34.3 km/h sebesseggel siklott.
A fedelzeten elfert 331 utas (75 az elso osztalyon, 70 a masodikon es 186 a harmadik osztalyon), ezenkivul 126 fos szemelyzet.

Rendszeres utvonalon kozlekedett, Yokohama, Vancouver es Seattle kozott, es kozben nagy hirnevre tett szert. A paratlan kiszolgalas, a finom etelek es a gyonyoru art deco enteriorok a luxushajok kategoriajaba emeltek es a “Csendes-ocean Kiralynoje” becenevet kapta.

Hires utasai is voltak, Charlie Chaplin 1932-ben utazott rajta, Kano Jigoro, a Judo alapitoja es a nemzetkozi olimpiai bizottsag kepviseloje 1938-ban utkozben halt meg a fedelzeten.
1937 oktober 2-an a csaszari udvar tagjai, Chichibu herceg es felesege tisztelte meg a hajo kozonseget jelenletukkel. Ezekben a napokban a felszolgalt etelek melle olyan inyencsegek is kerultek teritekre, mint a teknos es a matsutake gomba. Utobbinak kb. 1000 $ kiloja, magyar neve: foltostönkű gyűrűspereszke, de csak Azsiaban terem.

1940-41-ben, mielott Japan belepett a masodik vilaghaboruba, zsidok szazai menekultek Kanadaba es az USA-ba a fedelzeten.
1941 decembereben atalakitottak korhaz-hajova es fedelzeten kezeltek a haboruban megserult tobbszaz japan katonat. Erre az idoszakra a hajotestet feherre festettek kozepen szeles zold csikkal, mindket oldalan ket-ket voros kereszttel.

hikawa.jpg
Haromszor erte aknatalalat, eloszor 1942. oktober 3-an Surabaya, a Java-i kikoto kozeleben, masodszor 1944. julius 15-en a Caroline-szigeteken, harmadszor 1945. februar 17-en, amikor elhagyta Szingapur kikotojet. Szerencsere, a hajotest vastag acellemeze miatt csak kisebb karokat szenvedett, megjavitottak es 1945 augusztus 14-en, amikor Japan elfogadta a kapitulacios felteteleket es megadta magat, a Hikawa Maru egyike volt a ket nagymeretu utasszallito hajonak amelyek tuleltek a haborut.

Az Egyesult Allamok rogton le is foglalta es iranyitasa alatt a tengereszeti hajozasi hatosag a H-022 szamu hajova fokozta le. 1945 es 1947 kozott amerikai utasokat szallitott, valamint a csendes-oceani szigetekrol, Koreabol, Kelet-Indiabol es Kinabol tobb ezer japan katonat es civilt hazaszallitott.

1947-ben visszakerult tulajdonosahoz, de 1954-ig tovabbra is egyszeru rakomanyhajokent uzemelt Japan es az Egyesult Allamok keleti partja kozott.

Ezt kovetoen visszahelyeztek a korabbi utasszallito vonalra Yokohama es Seattle kozott de mivel az utasok szama egyre csokkent, 1960 december 21-en vegleg befejezte a szolgalatot.

A 30 ev alatt a Hikawa Maru mintegy 254 alkalommal szelte at a Csendes-oceant, mintegy 90.000 utast szallitott, valamint hatalmas mennyisegu rakomanyt.

1961-ben uj szerepet szantak neki, ifjusagi szallo es tengereszeti muzeum lett belole. Sajnos a motorterek es a fedelzeti also reszek emiatt ki lettek pakolva. Eleinte nagyon nepszeru volt, azonban az evek soran a szallo latogatoi megcsappantak es azt 1973-ban be kellett zarni. Viszont muzeumkent, etteremkent tovabb mukodott, nyar folyaman a nyitott fedelzeten sorkertet mukodtettek.
Valoszinu igy sem hozott eleg bevetelt, mert 2005-ben a tulajdonosai bejelentettek, hogy jelentos penzugyi veszteseget szenvedtek es el szeretnek adni a Hikawa Maru-t.
Egy ideig bizonytalan volt a hajo jovoje, aztan 2007 augusztusaban megis megkezdtek a helyreallitasat es 2008 aprilis 25-en ujra megnyilt a Yamashita Park muzeumhajoja. Ez a nap egybeesett 78. szuletesnapjaval.

A hajot be lehet jarni keresztul-kasul, az elso osztaly etkezojebe, szalonjaba, a kapitanyi hidra, a motorhazba. Sajnos az utasfulkek zarva vannak, csak kivulrol, ablakon keresztul lehet fenykepezni. A kapitanyi hidon ki lehet probalni a tavirot, a kormanykereket.

Legalabb 2-3 orat toltottunk a hajon, sok informacioval gazdagodtunk.

Aki szeretne meglatogatni, az alabbi linken talalja a cimet, nyitvatartast es egyeb infokat.

http://www.nyk.com/rekishi/e/index.htm

 

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://yokohamabanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr513352979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása